22 dec. 2018

ETT NYTT ÅR

Så har ännu en höst passerat och ångesten över hur jävla snabbt även de mörkaste och gråaste månaderna passerat slår en hårt i mellangärdet. Det skrämmer mig att tiden sägs gå fortare och fortare med åren (vilket är högst rimligt med tanke på att tid endast är något subjektivt). Kommer jag aldrig hinna ikapp, springa om? Ändå är nuet, just nu, inte något särskilt. Jag vill ju vidare, vet bara inte vart.

Plugget har tagit all min tid i höst. Inte för att det varit särskilt jobbigt eller tidskrävande med utvecklingsstudier, men ändå har det inte blivit så mycket tid över till något annat. Vardagen har haft sin gilla gång. Vi har bott in oss i vår lilla lägenhet som egentligen är helt perfekt, men som också symboliserar ett varaktighet som ibland ger mig en klump i magen. Är det såhär livet ska vara framöver?

Inser att jag låter som en bortskämd velpelle om man jämför de få blogginlägg jag gjort senaste åren. Vill bort, vill hem; vill vila, vill göra saker; vill vara i nuet, vill vara någon annanstans. Det kanske är mitt eviga dilemma, att pendla mellan trygghet och... något annat? Jag är ju nöjd, det är jag. Men livet, det måste ju vara mer än nöjdhet?

Snart är det i alla fall 2019. Man går ju igång lite av tanken på en omstart. Att äntligen kunna göra det där som jag drömmer om, vad det nu är! Jag vill sätta upp några mål, och vad är bättre än att kasta dem ut i cyberspace där jag (i teorin) för evigt kan bli påmind om att jag inte uppnådde dem! Håll i hatten gott folk, här kommer åtta livsomvälvande (eller inte) mål:

  • Komma fram till en riktning på mina studier som känns bra i magen. En plan på vart alla dessa studiemedel ska leda till i slutändan.
  • Hitta ett nytt fritidsintresse som kan distrahera från studierna, ventilera alla ihoptryckta stressrelaterade känslor och förhoppningsvis bidra till en lite mer mindre vardaglig vardag. Om det så är långdistanslöpning eller lerskulptering.
  • Hitta till naturen lite oftare, spendera mer tid, både vardag och helger, utomhus. Frisk luft! Lugnande trädsus! D-vitamin!
  • Ta tag i mitt slumrande intresse för fotografi och skaffa en portfolio/blogg/hemsida eller liknande där jag kan samla det jag (i framtiden) skapar.
  • Hitta en balans i vardagen. Ställa mindre och mer medvetna krav på mig själv; inte pressa mig själv till saker som inte känns bra, men samtidigt utmana mig och sträva efter att utvecklas. Jobba om det känns bra, inte för att jag borde. Göra aktiva prioriteringar av min tid - mellan vardagsmåsten, socialt umgänge, träning, egentid.
  • Leva mer miljövänligt! Göra fler medvetna val när det kommer till resor, konsumtion, mat osv. Tror det är bra för både miljön och för själen. Saker måste få ta längre tid, bra mat måste få kosta och konsumtionen måste vara hållbar. Klimatångesten är inte att leka med (och inte klimatet heller!!!).
  • Banta mitt användande av sociala medier. Även om jag försöker skärpa mig hamnar jag fortfarande i timmar av skrollande som mest bidrar till stress och ångest. Tror inte på att ta bort det helt, inte just nu, men att en-två inloggningar per dag räcker mer än väl.
  • Sista målet är ju nästan pinsamt som nyårslöfte, för vem har inte och vem har någonsin lyckats (inte jag), men vill ändå försöka ta tag i min hälsa. Äta bättre för att min kropp ska må bättre, träna för att bli starkare och lyssna till mitt mående för att psyket ska hänga med.


Nu ska bara julen och nyår passera och luften ska få pysa ut. Sen så!

1 kommentar:

  1. Puss och Kram du har en mycket uppriktig och berörande text! tack1

    SvaraRadera