16 juni 2016

FEM FYND


Fem böcker som jag i en evighet tänkt att jag ska läsa men inte haft tillgång till/varit för lat för att gå och låna. Och så hittar jag samtliga på second hand. Billigt var det också. Tänker att jag ska sitta med dem i solen någonstans nu i sommar. Har också satt upp en bokhylla i mitt rum, i string-variant som jag tycker är så jäkla fint (jag och resten av hipstersverige), men den kan jag visa någon annan dag.

Men kan vi tala om pocketböcker? Fantastisk grej förvisso, med storleken och vikten, men kan inte komma ifrån en insändare i DN jag läste för ett tag sedan. Det var en antikvarie som tyckte det var synd att ingen vill ha inbundna böcker längre utan bara pocket, och att det resulterar i att man köper böcker som man sedan slänger då pockets blir slitna och går sönder mycket snabbare. Och det är ju mycket finare med inbundna böcker, dem håller en livstid medan pockets håller i max ett par läsningar innan limmet släpper. Synd bara att inbundna böcker är så dyrt och att bra böcker aldrig finns som inbundna på secondhand (för vägrar köpa nya för hundratals kronor). Men tyckte ändå att det var intressant, för en boknörd som jag. Äger ju nästan uteslutande pockets, vilka blir slitna så fort man tar med dem någonstans utanför sovrummet. I för sig behöver man ju inte vara lika rädd om dem, men ändå. Ska tänka på det nästa gång jag är på bokjakt.


Här ska läsas i alla fall, det är ett som är säkert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar